Pár éve rábeszéltek egy hitelkártyára. Pár százalék kedvezménnyel vásárolhatok vele majdnem mindenhol és egyéb juttatások járnak a használatáért. Ráadásul a bank meghitelezi egy hónapig a teljes fogyasztásomat. Kellő figyelemmel és tudatossággal csak jól járhatok vele, de gondolom a fogyasztók többsége nem ilyen, így a bank hitelkártya üzletága nem kis hasznot hoz nekik.
A hitelkártya-kibocsátó bankom több tulajdonosváltást követően végül szintén a Lölő nevével fémjelzett gravitációs térben végezte. Ez van. Emiatt nem fogom felmondani, inkább jobban figyelek rá, hogy ne termeljek nekik nyereséget.
Vasárnap kimerített hitelkeretem miatt elutasította a gyógyszertár a fizetést. Semmi baj, az igazi, Unicredites számláról gyorsan feltöltöm. Ezt legtöbbször a telefonommal ott helyben megtudom csinálni, így a következő kártyás vásárlás már nem okoz gondot. A mobilapplikációban letárolt sablon alapján ez egy kb 5 másodperces művelet.
Egy kis kitérő.
Mobiltelefonról, mobilneten, direktben kint az interneten bankolni? Nooormális?
Az Iphone operációs rendszere jelenleg a legbiztonságosabb. A telefonon futó banki applikáció egy olyan védett burokban fut, ami százszor biztonságosabb, mint egy otthoni, saját hálózaton futó windowsból böngészőn keresztül bankolni. Szóval ez már egy meghaladott tévhit, hogy mobilról nem bankolunk….
De most egy poszt született ebből a tranzakcióból.
Ott a gyógyszertárban rátettem 300 ezer forintot a hitelkártyára. Az utalás közleményében a sablonom által kitöltött “hitelfedezet” állt.
Másnap este megint elutasították egy vásárlásomat. Nézem mi lehet a baj: nem érkezett meg az átutalás. Na ennek fele sem tréfa, hova lett 300e Ft? Nézem az Unicredit számlát, onnan eltűnt az összeg. Nézem a tranzakciót, ott azt mondja elment, lekönyvelték. Nézem a számlaszámokat, hibátlan. Mivel egy sablonból csinálom már évek óta, nem tölthettem ki rosszul. A túloldalon még sincs nyoma. Verejtékcseppek a homlokomon. Mi van ilyenkor? Az internetes és elektronikus biztonság millió kiskapuja végigpörög lelki szemeim előtt, már látom magam előtt a homokos tengerparton a pénzemből koktélozó orosz hackert…
Föl kell hívnom az ügyfélszolgálatokat.
Először az Unicreditet hívom, hogy onnan valóban elment-e?
48 perc(!) városi vonalon történő zenehallgatást követően kapok egy élő embert a vonal túloldalán. Elmondom a problémámat.
“Látom tranzakciót. Itt a hitelfedezet miatt biztos elutasították. Próbálja meg újra elküldeni!”
“??? … De hát levonták a számlámról ezt az összeget. A ‘hitelfedezet’-et én írtam oda közleménybe! Most komolyan azt mondja, hogy dobjak be újra 300e Ft-ot ebbe a fekete lyukba, ami elnyeli a pénzemet????”
“Ja, nem. Ez elment”.
“Hova? Mert oda, ahova küldtem, nem érkezett meg.”
“Tőlünk elment.”
“Tud adni erről valami igazolást? Mert a ‘tőlünk elment’ szóbeli kijelentésre hivatkozva hiába hívom a másik bankot.”
Erre kedves segítséggel elmagyarázta, hogy hogyan tudom megnézni a tranzakciót, amit már rég letöltöttem és erre hivatkozva hívtam fel őt. De pénzért adnak ki hivatalos igazolást is…
Ok, köszi, ha kell majd kérek pénzért igazolást, most hívom Lölőéket.
Hívom a MHB szuperbankot.
“Ha 2023 május utáni ügyfél, nyomja az 1-est, ha 103-al kezdődik a számlaszáma, nyomja a 2-est, ha 101-el kezdődik a számlaszáma nyomja a 3-ast, ha … ” — ilyen, amikor már több bank korábbi rendszerét kell egy helyen kezelni. A kisgömböc ha mindent befal néha talán megüli a gyomrát valami.
A megfelelő menüpontok után, mind a 16 jegyű kártyaszámot, mind a 24 jegyű számlaszámot bepötyögve a telefonba elutasította az automata: “Ismeretlen szám”
Itt csak 20 percet várakoztam, mire egy élő embert hallottam.
“Hát ide nem érkezett meg. Ennyi. Mikor küldte?”
“Tegnap”
“Akkor még nem írták jóvá.”
” … de hát a GIRO-rendszer …”
“Az a hitelszámlára nem vonatkozik. Ha eddig mindig azonnal megérkezett a pénz, az csak a szerencse volt. Ha este hétig nem küldik el, felvehetünk egy jegyzőkönyvet.”
“De ők már elküldték! Idáig a másik bankkal egyeztettem. Minek várjunk este hétig? Vegyük föl most azonnal azt a jegyzőkönyvet!”
“Rendben várjon” … zene … “Ok, itt vagyok, hopp, várjon… most mondja a kolléga, hogy valami gond van a jóváírásokkal…. ja nem… azt mondja az már megoldódott.”
Ekkor fakadt ki belőlem az első b.szdmeg. Aztán felvettük a jegyzőkönyvet.
“Segíthetek még valamiben?”
“Igen. Miért nem tudok belépni a menübe se a kártyaszámmal, se a számlaszámmal?
“Mert nem telefonos ügyfél. Nincs telefonos azonosítója. Kell hozzá egy telefonos azonosító.
“Hát rajta, csináljunk egyet!
“Ok kapcsolom” … zene …..”ja nem, most” …zene….”Kedves ügyfelünk, technikai hiba történt….”
“Jó, hagyjuk ezt a telefonos azonosítót! Majd legközelebb, ha megint lesz egy szabad órám…”
***
A pénzt közben jóváírták. Azonban eléggé megrendült a hazai pénzügyi rendszerbe vetett bizalmam. Én abba a hitben éltem, hogy valami komoly feltételrendszer alapján működnek a bankok. Azonban e két gittegylettel történő kommunikáció komoly figyelmeztetés számomra, hogy a pénzügyi tudatosság egy szintje azt is jelenti, hogy szakítani kell ezzel a kelet-európai feudális rendszerrel.
A Revolut és a Wise, amiket ismerek, valahogy korrektebb működési mechanizmus szerint dolgoznak. De még azért körbenézek. Amíg be nem üt Kessler…
Pingback: 2 milliárd újra – Tusiblog